Salomaan kausi 2000-

Martti Wallénin siirryttyä eläkkeelle Suvisoitosta tilalle astui Petteri Salomaa. Hän aloitti työnsä suunnittelemalla kesän 2000 Suvisoiton, järjestyksessä XV, ja toi jo siihen omia ideoitaan.

XV Suvisoiton ohjelmassa kirjoitettiin: ”Sysmän 15. Suvisoitto hakee musiikin kautta yhteyksiä kuvataiteeseen, kirjallisuuteen, tieteisiin ja paikalliseen elämäntapaan. Maaseudun osaaminen ja kulttuuri kohtaavat.” Ohjelmassa näkyi suomalaisuus selvästi. Suvisoiton avasi konsertti Kulkurin valssi – Musiikkia suomalaisista filmeistä, jossa esiintyivät Marika Krook, Vieno Kekkonen, Brita Koivunen, Pirkko Mannola, Petteri Salomaa ja Jyväskylä Sinfonia johtajanaan Sauli Huhtala. Konsertin televisioi MTV3 ja sen juonsi Heikki Kahila. Muita konsertteja olivat mm. Soi kunniaksi Luojan – suomalaisen virren toivekonsertti, Voces Intimae – suomalaista kamarimusiikkia ja Lastu lainehilla – suomalaisia yksinlauluja. Myös suomalaista sotilasmusiikkia kuultiin kahdessa konsertissa. Suomalaista kansanmusiikkia edusti Rimpparemmi.

Martti Wallénin aloittama teemapäivä sai jatkoa myös Salomaan ensimmäisessä ohjelmistossa, nyt kuitenkin laajempana. Teemapäivään Lehmä – ja matka jatkuu kuului kaksi latokeskustelua, kiertoajelu paikalliseen maito-osaamiseen ja avoimien ovien päivä Tuija ja Pekka Lestisen tilalla Särkilahdessa. Kolben ideoimissa paneelikeskusteluissa, ”latokeskusteluissa”, tunnetut kansalaiset ja paikalliset vaikuttajat analysoivat ”lehmäperspektiivistä” maaseudun muutosta, maanviljelyn ja agraarisen kulttuuriperinnän merkitystä ja sysmäläisen osaamisen historiaa ja tulevaisuuden näkymiä.

Salomaan suunnittelema ohjelmisto jatkoi aiempien vuosien linjaa. Esiintyjinä olivat muun muassa Jaakko Kuusisto, Jaakko Kortekangas, Werner Bros ja Puolustusvoimien Varusmiessoittokunta. Uutta oli Salomaan antamat humoristiset konserttien nimet kuten Päivyt paistaos hellien (vuosisadan vaihteen kevyttä klassista), Punatukkaiselle tytölleni (suvijazz) ja Lastu lainehilla (suomalaisia yksinlauluja). Nimistä ei voinutkaan enää suoraan päätellä, mikä oli konsertin sisältö..

Hauskat nimet kuten Herrasväen musiikkia – herreskapet musiserar ja Mä oksalla ylimällä olivat edustettuina myös XVI:ssa Suvisoitossa kesällä 2001. Koko Suvisoitolla oli nyt yksi teema: ”Hurrit tulevat!” – kahta puolta Pohjanlahtea, eli Järvi-Suomen, Sysmän ja vanhan emämaan Ruotsin yhteyksiä. Siksi konserteissa esitettiin esimerkiksi Bellmanin musiikkia. Pisimmälle teema vietiin konsertissa Yhteistä uskoa puolustamassa, jossa Radion kamarikuoro, Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri, Mari Palo, Lilli Paasikivi, Topi Lehtipuu ja Petteri Salomaa esittivät Bachin kirkkokantaatteja. Salomaa itse kertoi: ”[…] oli sellainen ruotsalaisuusteema, niin laitettiin näitä Bachin kantaatteja, ja aasinsiltana siihen sanottiin, että Bachin kantaatteja ei olisi olemassa, elleivät suomalaiset ja ruotsalaiset olisi yhdessä puolustaneet luterilaista uskoa.”

Suvisoiton teemapäivää vietettiin perunasta keskustellen. Perunan ympärille rakennettiin kaksi pottukeskustelua, joista ensimmäisessä, Punainen tupa ja perunamaa – suomalaiset yhä matkalla kaupunkiin, pohdittiin suomalaisen yhteiskunnan sosiaalisia muutoksia, ja toisessa, Myyttinen peruna, käsiteltiin perunan historiallisia ja gastronomisia ulottuvuuksia. Ohjelmaan kuului myös teemanäyttely, perunaretki ja oheistapahtumia.

Wallénin aloittamat avajaiset muuttuivat Suvisoittoa Hyvien Ihmisten Torilla -tapahtumaksi. Nyt nimi oli Torilla hyvässä SEURAssa. Tapahtuma siirrettiin Suvisoiton viimeiseen päivään. Sisältö pysyi entisenlaisena, sillä esiintymässä oli Suvisoiton taiteilijoita ja isäntänä toimi edelleen Erkki Liikanen. Tapahtumaa sponsoroi Yhtyneet Kuvalehdet Oy, Seura-lehti.

Musiikillisesti Suvisoitto jatkoi monipuolista linjaansa, mutta kevyt viihdemusiikki oli vähentynyt, eikä MTV3 enää televisioinut konsertteja. Suurta Toivelaulukirja 25-vuotta -yhteislauluiltaa vietettiin VPK:n lavalla. Suvisoiton kävijät saivat nauttia muun muassa Radion kamarikuoron, Vivian Fagerrudin, Stig Fransmanin ja Vantaan viihdeorkesterin esityksistä. Suvisoiton erikoisuutena oli tänä vuonna Chip Chip Chopin – Frédèrik Chopin Georg Sandin silmin nähtynä. Sen oli sovittanut ja ohjannut Anneli Mäkelä ja siinä esiintyivät näyttelijä Liisi Tandefelt ja pianisti Janne Mertanen.

XVII Suvisoiton teema oli Sysmäläisyys ja suomalaisuus Euroopan syleilyssä. Konserttien nimistä saattoi päätellä, että ohjelmisto koostui kansainvälisestä musiikista: Let’s Do It, Auf dem Flügel des Gesanges ja Arrivederci Sysmä! -nimiset konsertit toivat Suvisoittoon hyvin erilaisia musiikinlajeja.

Nyt Suvisoiton avajaistapahtuma oli taas palannut Suvisoiton alkuun. Avajaiset järjestettiin jälleen Hyvien Ihmisten Torilla, ja siellä olivat mukana Seura-lehti, Erkki Liikanen, Eero Kurki ja Kalhon soittokunta. Suvisoiton aloitti An die Musik -konsertti, jossa Bellosio- kvartetti, Petteri Salomaa ja Tuija Hakkila (piano) esittivät Franz Schubertin yksinlauluja ja Tyttö ja kuolema -jousikvarteton. Luhangan kirkossa kuultiin Mozartin Requiem. Sen solisteina lauloivat Hanna Kronqvist, Raija Regnell, Niall Chorell ja Kouta Räsänen. Kuoroina olivat Sysmän ja Lahden Kamarikuorot, orkesterina St. Christopher -kamariorkesterikapellimestarinaan Tibor Boganyi. Maa on niin kaunis -konsertissa esitettiin eurooppalaisia virsiä. Viihdemusiikki palasi taas ohjelmistoon. Krouvin lavalla järjestettiin Arrivederci Sysmä! -konsertti, välimerellinen ilta Krouvin lavalla. Siinä esiintyivät muun muassa Arja Koriseva, Anneli Saaristo, Ari Klem, Petteri Salomaa ja Arriba Grand Orchestra, johtajana Kimmo Leppälä. Jazzkonsertissa esiintyivät Jazz Apostles ja laulaja Johanna Iivanainen.

Teemapäivää vietettiin leipä- ja vilja-aiheen parissa. Siihen kuului kansanedustaja Seppo Kääriäisen puhe leivälle, leivontanäytös ja viljanäyttely sekä leipäpaneeli, jossa yhteiskunnalliset vaikuttajat ja paikalliset maaseudun edustajat keskustelivat leivän historiasta ja leipään liittyvästä ruokakulttuurista. Illalla oli vielä panijaiset Nordenlundin kartanon pihatossa, jossa Jussi Alanko & Alligaattorit esittivät musiikkia oluen ja sahdin, ”nestemäisen leivän”, merkeissä.

”Elämän vettä ja Amerikan eliksiiriä. Sysmän XVIII Suvisoitto kutsuu jälleen musiikin ystäviä Päijänteen rannalle.” Vesi oli sekä koko Suvisoiton teema että teemapäivän aihe. Vesi vaikutti jopa konserttipaikkoihin, sillä kitaristit Timo Korhonen ja Ismo Eskelinen sekä Petteri Salomaa esittivät yömusiikkia Vesitornin kupeella.

Klassista musiikkia edustivat muun muassa Franz Schubertin Die Schöne Müllerin, jonka esittivät tenori Topi Lehtipuu sekä pianisti Ilmo Ranta, sekä Bachin h-mollimessu. Messun solisteina olivat Anna-Kristiina Kaappola, Riikka Rantanen, Tom Nyman ja Arttu Kataja. Kuoro oli Turun Linnan Kamarikuoro (joht. Heikki Seppänen) ja orkesteri Soli Deo Gloria (joht. Juhani Lamminmäki).

Konserttien nimet olivat tänäkin vuonna mielikuvituksen helmiä. Millaista musiikkia pitivät sisällään konsertit Beatles goes classic & Co, Papa Haydn at the Dover Beach jaVettä ja musiikkia? Kahdessa ensimmäisessä esiintyivät Bellosio-kvartetti ja Petteri Salomaa ja viimeisessä Maris, Kristiina, Maarian ja Andreas Lend. Myös konsertti nimeltä Swingin’ in the barn herättää monenlaisia mielikuvia. Se oli jazzkonsertti Oopperaladossa – todellakin swingin’ in the barn! Konsertissa esiintyivät Club 45 ja Eero Ojasen Trio.

Viihdemusiikkia kuunneltiin Krouvin lavalla. Moonligt Serenade – America and Hollywood in Kalho -konsertissa. Siellä esiintyivät Maria Lund, Pirjo Kämppi, Kari Fall ja Petteri Salomaa sekä Millhill Blues -orkesteri, jota johti Kimmo Leppälä. Teemapäivän otsikko oli Vesi voitehista parhain. Kirjailija-toimittaja Ilkka Kylävaara piti puheen kylän kaivolle. Vesiseminaarissa yhteiskunnalliset vaikuttajat ja paikalliset maaseudun edustajat keskustelivat vedestä.

XVIII Suvisoitossa sai ensi-iltansa Unohdettu elämänlähde -musiikkinäytelmä Sysmän kylpyläkaudelta. Sen on säveltänyt Ville-Paavali Hyvönen ja ohjannut Liisa Paatso. Näytelmän esiintyjät olivat Sysmän Kamarikuoron jäseniä. Esitys toteutettiin siis pääosin sysmäläisin voimin. Unohdettu elämänlähde oli niin suosittu, että näytökset olivat aina loppuunmyytyjä. Sitä esitettiinkin myös seuraavana vuonna.

XIX Suvisoiton ohjelma kesällä 2004 kietoutui tavalla tai toisella metsään ja puuhun. Se näkyi myös konserttien nimissä: kevyttä klassista musiikkia esittivät kamariorkesteri Con Bellosio sekä Tiina Penttinen ja Ville Salonen Vielä niitä honkia humisee -konsertissa. Honkain keskellä mökkini seisoo -konsertissa Jaakko Salonoja ja pianisti Jarkko Riihimäki johdattivat yleisön koululaulujen pariin.

Suvisoiton ohjelman ilme muuttui jonkin verran edellisestä vuodesta. Siihen kuuluivat edelleen tutut hengellisen musiikin konsertit, kevyen klassisen konsertit sekä kartanokonsertti.

Lasten iltapäivätapahtumassa näytelmäryhmä Painovirhe esitti näytelmän Kohtaamisia metsässä. Musiikista vastasi Särkilahden Sähkö-saha ja Mylly Oy. OLAROCKissa Rohto ja 51 koodia sekä paikalliset bändit esittivät osaamistaan. Jaakko Salonoja piti esitelmän Sibeliuksesta arki-ihmisenä. Sen aikana kuultiin myös musiikkia.

Teemapäivää vietettiin ”Mennäänkö metsään – vaiko puuta päin?” -kysymystä pohtien. Tarjolla oli puuaiheista tietoutta, opastettu Metsätietorata, Matti Hyppäsen puutöiden näyttely sekä Professori Anto Leikolan pitämä puhe puulle. Myös paneelikeskustelu kuului ohjelmaan.

Elina Vähälä ja Ralf Gothoni esittivät Beethovenin ja Schubertin sonaatteja. Viihdemusiikkia tarjoiltiin Krouvin lavalla. Nyt oli vuorossa Noche Latino, latinalaisamerikkalaista tanssi- ja viihdemusiikkia. Konsertissa esiintyivät Kukka-Maaria Ahonen, Hannu Lehtonen ja Petteri Salomaa sekä Arriba Grand Orchestra johtajanaan Kimmo Leppälä. Suvisoiton muita esiintyjiä olivat muun muassa Jukka Perko ja Severi Pyysalo, Raita Karpo, Eero Saarinen sekä Halavatun Papat.

  • White Facebook Icon

© SYSMÄN SUVISOITTO 2020